2012. január 7., szombat

Egy fotós és a Linux

Mint azt a bemutatkozásban írtam, amatőr fotós vagyok, de a képeim van, hogy pulikálásra kerülnek, illetve van olyan is, hogy gyorsan kell sok képet rendbe raknom/közzétennem.
Sokak szerint Linuxon nem lehet profi szintem fotót szerkeszteni, ezért még mindig dual bootolnak. Nekem viszont "muszáj" Linuxot használnom, ugyanis a laptopom nem viszi el a photoshopot:)
Nagyon fontos és kedvenc programjaim egyike Windows alatt az Adobe Lightroom. Ez nagyon hasznos sok fénykép katalogizálására, gyors szerkesztésére és közzétételére az interneten. Be kell valljam, ha működne normálisan Wine-al, ezt használnám Ubuntun is. De nem működik, tehát alternatíva után kellett nézzek.
Az Ubuntut 2010 nyarán kezdtem el használni, a 10.04-es verziót. Erre föl volt telepítve az F-Spot nevű alkalmazás, de ez nem az volt, ami nekem kell - a Lightroom ugyanis azt csinálja, hogy a képeknek csak a helyét importálja, és a módosításokat a Registryben tárolja, vagyis ha egy képet szerkesztünk, azt exportálni kell a mentéshez, így nem fordulhat elő az a probléma, hogy véletlenül felülírjuk az eredeti képet. (Kb. ezen az elven működik az összes videóvágó program is egyébként).
Aztán kijött az Ubuntu 10.10, és ebben már a Shotwell volt telepítve. Nem túl sok reményt fűztem hozzá, de kipróbáltam - és azóta is használom. Hozzátenném, hogy nem annyira gyors vele a munka, mint a Lightroom-al, de lehet benne normálisan katalogizálni a fényképeket, és képes csak importálni a képeket.
Nagyon hiányolom belőle a külső szoftver (Gimp) nélküli, profi szintű fényképkorrekciós lehetőségeket - sajnos a fényerő/kontraszt stb. állítgatása nem mindig elég. A hiányt szerencsére (majdnem teljesen) pótolja a Gimp, és csak egy nagyon kicsit lassít a munkán. Egyetlen dolgot nem tudok csak vele megoldani: a gyors, egyszerű és hatékony zajszűrést, amire sajnos sokszor szükségem van. Van ugyan néhány plugin, de azok nagyon lassan dolgoznak (kb 2. perc/kép). Nem értem, hogy alapból mért nincs meg ez a lehetőség, hiszen egy csomó más nyílt szoftverben megvan - többet közt a fotoxx nevű programban is, amit használok is.
A RAW képek feldolgozása terén viszont abszolút nem lehet panaszom - az UFRaw mindent tud, amire nekem szükségem van.
Itt egy kép, amelyet UFRaw+Gimp párossal szerkesztettem:
Előtte
Utána




Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése